tr?id=792458910827189&ev=PageView&noscript=1 Betala tillbaka bostadsbidrag - | Niaz.se

Betala tillbaka bostadsbidrag

Rahnamaye Iranian Swed

På den här sidan kan du läsa vad som gäller för dig som fått ett brev där det står att du är skyldig att betala tillbaka bostadsbidrag.

Betala tillbaka bostadsbidrag

Varför ska jag betala tillbaka pengar?

När du ansökte om bostadsbidrag skrev du på ansökan vilka inkomster du trodde du skulle ha. Det var den inkomsten vi baserade ditt bostadsbidrag på. Nu har vi fått ditt slutskattebesked och där står det vilka inkomster du faktiskt hade. Eftersom dina inkomster var högre än du trodde när du ansökte ska du betala tillbaka en del av eller hela bostadsbidraget.

Vad ska jag göra nu?

Ingenting. Om uppgifterna om dina inkomster är korrekta behöver du inte göra någonting. Du kommer att få ett beslut och ett inbetalningskort i mars. Först när du har fått inbetalningskortet kan du betala tillbaka pengarna. I brevet du får tillsammans med inbetalningskortet står det när du senast måste ha gjort inbetalningen. För de allra flesta är 30 april 2015 sista inbetalningsdag.

Vad ska jag göra om uppgifterna inte stämmer?

Om du tycker att inkomstuppgifterna från Skatteverket inte stämmer ska du vända dig dit. Om de ändrar uppgifterna så får vi veta det och ändrar ditt beslut om bostadsbidrag.

Om du tycker att uppgifterna från Centrala Studiestödsnämnden inte stämmer ska du vända dig dit för att få ett underlag som visar de rätta uppgifterna. Underlaget skickar du sedan till Försäkringskassan.

Om det finns särskilda skäl kan Försäkringskassan i vissa undantagsfall besluta att du inte ska betala tillbaka det bostadsbidrag som betalats ut för mycket. Exempel på särskilda skäl hittar du i brevet som du fått. Om du anser att du har sådana särskilda skäl, vill lämna någon upplysning eller har någon annan fråga, är det viktigt att du hör av dig till oss. I det brev som du har fått står det när du senast behöver kontakta oss och hur du når oss.

Kan jag få en avbetalningsplan?

Om du inte kan betala tillbaka allting på en gång kan du få en avbetalningsplan. Om du vill ha en avbetalningsplan kan du redan nu skicka in blanketten FK 6850 Önskemål om avbetalningsplan till oss.

I blanketten kan du ange om du vill att vi ska dra av pengarna från någon annan ersättning du får av Försäkringskassan.

Source: Author:
Sveriges Företagslista AB